Nürnbergi útinapló 8.
Nürnbergi
útinapló
Nyolcadik
rész: Dürer, kolbász, Hóhér Hídja
Nürnberg
leginkább a második világháború hozzá kötődő eseményeivel szerzett kétes hírnevet
magának. Való igaz, a hitleri birodalom egyik legszennyesebb tette kötődik e
városhoz, s a világégés végeztével itt mondtak ítéletet a főbűnösök felett. Van
azonban egy másik, kevésbé ismert történelmi vonatkozása is. Az 1500-as években
élt egy nürnbergi, aki vaskos betűkkel véste bele nevét a legnagyobb művészek
közé. Az illető nem más, mint Albrecht Dürer.
Talán
nem mindenkinek ismerős e név, de nevezetes rinocéroszos metszetét, valamint
nyúlportréját valószínűleg látta mindenki egyszer-egyszer. Én ennél többet is
hallottam róla, tekintve édesanyám lelkesedését a festészet iránt. Sokat
hallottam Dürerről az évek során, így nem volt kérdés, mikor megtudtam,
Nürnberg szülötte, hogy felkeresem a hozzá kötődő helyeket.
Ez
a következő úticélunk óvárosi barangolásunk során. A mester szülőháza túlélte
az évszázadok viharát, s némi renoválást követően ma múzeumként funkcionál. Az
épület előtti tér is megtekintésre érdemes, különösen a Dürer festménye alapján
készült nyúlszobor. Pár utcával odébb pedig a nagy festőt is bronzba öntötték,
ez a harmadik mementója a városban – nem számítva a Germán Nemzeti Múzeumban
kiállított festményeit.
Magába
a múzeumba nem tervezünk bemenni. Ennek legfőbb oka, hogy a festményeknek,
rajzoknak csupán másolatai tekinthetők meg ott. Az eredetiek Európa-szerte,
múzeumokban lelhetők fel. Sajnos a leghíresebbek viszonylag messze Nürnbergtől,
azok kimaradnak hát, de mindketten bízunk benne, az itteni múzeumban is látunk
tőle szépeket.
A
tér, melynek sarkán a szülőház áll, elbűvölő. Ódon torony magaslik velünk
szembe, azt s a placcot régies stílusú házak fonják körbe, középen kőkút. Már
eddig is a múltban éreztük magunkat, ez viszont új szintre emeli az időutazást.
Megörökítem a látképet, s pár szelfit is készítünk.
A
nyúlszobrot hamar megtaláljuk, hamarabb, mint a házat. Szegény tapsifüles igen
ormótlan; groteszk, kifacsart pózban örökítették meg. Nincs sok köze Dürer
anatómiai pontosságú, fényképszerű festményéhez. Persze rondának attól még nem
mondanám (mások igen), de kétségkívül szokatlan. A bizarr bronzrágcsálóval
szemközt pedig (ahogy az egyik utazási tippeket felsorakoztató weboldal egyik
bejegyzésében olvastam) magaslik az épület, melyben ötszázötvennégy évvel
ezelőtt megszületett korának egyik, ha nem legnagyobb képzőművésze.
A
ház különleges, szemet gyönyörködtető. Az alja barnás téglákból áll, nem fedi
vakolat, festék. Ez egy ponton átvált hófehérre, ablakok tucatjaival s az
azokat keretező vörös falécekkel. Egyik sarkán hórihorgas vitéz domborműve
emelkedik ki. Impozáns látvány.
Ha
a múzeumot nem is, az ajándékboltját szemügyre veszem. A számtalan düreres
csecsebecse közül végül egy könyvjelzőt viszek haza emlékbe, édesanyámnak pedig
egy kulcstartót – mindkettőt a nagy művész nyulas festménye díszíti.
Lassan
visszafordulunk a piactér felé, ugyanis közeleg a dél, vele az ebédidő, illetve
a székesegyház tornyának órajátéka. Utunkat úgy irányítjuk, hogy egy pillantást
tudjunk vetni a Dürer-szoborra is. Ez kicsit klasszikusabb, mint a korábban
látottak, életszerűen ábrázolja a művészt. Pár gyors kép, majd megyünk tovább.
Nem akarjuk lekésni a „műsort.”
Időben
érkezünk. Mikor a tömeggel jócskán megtelt tér sarkán megállunk, felcsendül a
zene, majd sorban előtűnnek az alakok: a trónján ülő király, az őrök, a
zenészek. Annyit ugyan nem mozognak, mint a szegedi dóm figurái, de azért
látványos. Miután a zene elcsitul, ebéd után nézünk.
Unokatestvéremék
javaslatára kipróbálunk egy helyi finomságot, a nürnbergi kolbászt. Errefelé
ezeket úton-útfélen kapni kis bodegákban, standoknál. A fehér grillkolbászt
idéző húsárut hot-dog módjára puha zsemlébe pakolják (három-öt jó darabot
legalább), tesznek mellé hagymát, savanyú káposztát, mustárt, kecsapot – ki hogy
szereti. Tartalmas, kiadós, s igen finom.
A
piactéren álló standok közül választunk egyet. Az árus csak németül ért, így
Boti rendel. Ám az ő nyelvtudása se tökéletes, a „savanyúságot” és a „sült
hagymát” összekeveri, ekképp az én szendvicsembe is előbbi kerül, holott nem
vagyok nagy rajongója. Ezután se leszek, nem jön be az ízvilága. A kolbász
ínycsiklandó aromáján azonban mit sem ront.
Jóllakottan
betérünk szuvenírért a tér sarkán álló egyik üzletbe, majd (többek közt egy
felespohárral, mágnesekkel és öngyújtókkal gazdagabban) a következő
nevezetesség, a Hóhér Hídja felé vesszük az irányt. Ez kicsit kijjebb
található, az Óváros szélén, úgyhogy nagyobb séta következik. Az építmény neve
onnan ered egyébként, hogy a helyi hóhér a folyó partján lakott, a vesztőhely
azonban a szigeten állt (a várost átszelő folyó eme alkotása ma nem túl
feltűnő, lévén oly kicsi, hogy az embernek jószerivel fel se tűnik, nem csak a
partok közt csalinkázik). Meg kellett oldani, hogy diszkréten és biztonságosan
járhasson munkába, ezért egy olyan hidat építtettek a városatyák, mely minden
irányból fedett s közvetlenül a hóhér házából fel lehet jutni rá. Mindkettő áll
a mai napig, belülről azonban súlyos eurókért tekinthető csak meg, s elvileg
nem valami látványos, a külseje sokkal inkább, beérjük hát azzal.
Az
odavezető út is tartogat apró meglepetéseket. A folyóparton haladva egy
kertvárost idéző részhez érünk, általános iskola, sportpálya, s valamilyen
közüzem mellett haladunk el. Érdekes váltás a múltat idéző, macskaköves utcák
után a modern, de mégis csendes Nürnberget megtapasztalni.
A
Hóhér Hídjába szó szerint belefutunk. Annyira elmerülünk a beszélgetésben, hogy
kishíján nem vesszük észre, s átsétálunk alatta. Észbe kapva megtorpanunk,
szemügyre vesszük. Egyszerű, fedett fahíd, nem túl széles – valóban egy emberre
tervezett. Az innenső oldalon úttest is fut át alatta, ezért alagutat vágtak kő
tartópillérjébe. Ide mi is bemerészkedünk, s a sejtelmes hangulatú félhomályban
készízünk pár képet. Egy kicsit elbámészkodunk még a Pegnitz partján, majd
visszafordulunk arra, amerről jöttünk. Tartogat ugyanis még pár látványosságot
az Óváros, messze még az este…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése