Nürnbergi útinapló 11.
Nürnbergi
útinapló
Tizenegyedik
rész: Héraklésztől Luxemburgi Zsigmondig
A
múzeum legfelső emeletének termeiben, viszonylag kis helyen tekinthetők meg a
huszadik századi műalkotások. Némi ellenérzéssel, előítélettel kapaszkodok fel
a lépcsőkön, nem számítok arra, hogy különösebben mélyen megérintenek majd a
(feltehetően) nehezen érthető, bizarr szobrok, képek, installációk.
Részint
igazolódik csak a gyanúm. A kiállított tárgyak többsége valóban nem az én
világom (nehezen tudom értelmezni az amorf, szögletes fejszerűséget és a
madártollakkal teleragasztott füzetet), de akadnak köztük kifejezetten szépek,
elgondolkodtatók, ötletesek. Diszkréten utal a század sötét szakaszára a
horogkeresztes malacpersely; érdekes a korabeli, mindennapi használati tárgyakból
szedett válogatás (tányérok, poharak főleg, de írógép is akad); egy drótokból
készített domborműszerűség kifejezetten gondolatébresztő. A festmények többsége
is meglepően tetszetős. Naturalisztikusba hajlóan realisták, megidézik a
nyárspolgári élet pillanatait, a világháborúk iszonyú pusztítását. Mások pedig
a szimbolizmus jegyében elvont gondolatokat közvetítenek – mint a színes háttér
előtt táncoló aranyszobor portréja.
Nem
időzünk el itt sokat, mert még rengeteg tárlat vár megtekintésre. Rövid
tépelődés után úgy határozunk, a tizenhét-tizennyolcadik század műremekeit vesszük
következőnek szemügyre. Elsőként impozáns bútorok akadnak az utunkba. Mindegyik
barokkosan, rokokósan csicsás, számos faragvány díszíti őket. Kedvencem egy
sokajtós szekrény, mely valószínűleg úgynevezett cabinet of curiositiesként
funkcionált annak idején. Ez lényegében egy félig-meddig természettudományos
gyűjtemény („csodaszekrény”), természetfeletti vonatkozású(nak vélt) darabokkal
a főszerepben. Főleg a reneszánsz és a kora újkor időszakára volt jellemző ez a
jelenség, akkoriban örvendtek nagy népszerűségnek.
Kicsit
beljebb csodák igazi tárháza vár: a porcelánművesség remekei. Nagyon szeretem a
szépen festett, színes, megkapó jeleneteket ábrázoló porcelánokat. Sokat
bolyongok a vitrinek között, alaposan szemügyre veszem, lencsevégre kapom őket.
Néhány emlékezetes példa: a nemeai oroszlánnal küzdő Héraklész, valamint az
eget tartó Atlasz szobra; teáskészletek uralkodók portréival, királyi
dinasztiák címereivel, állatokkal (az egyik kancsó szája madárfejet formáz);
szarvasokkal díszített tálkák; puttók, kínai zenészek, kis papagájok asztaldísz
gyanánt; méretes vázák gyönyörű, kék intarziákkal. Lehetetlen mindet
felsorolni. Álmodozva gondolok rá, mennyivel másabb lehet egy ilyen csészéből
teázni, mázas tálba merni a levest, miközben az asztalon Apollónt formázza a
gyertyatartó. A hangulat, amit teremt, lefogadom, megváltoztatja a falat, a
korty ízét.
Egy
átvezető folyosóra érünk, ahol a középkor és újkor mesterségei, az egyszerű
emberek mindennapi használati szerszámai kerülnek bemutatásra. Kapa, kasza,
kalapács, ötvösmunkák, súlyok, ingák – rengeteg holmi. Egy korhű patika is
berendezésre került, ebbe nem lehet belépni, csak az ajtó elé feszített
kötélnél megállva szemlélni.
A
következő terem, ahol kilyukadunk, váratlan meglepetést tartogat. Ólomkatonákra
hajazó, kétdimenziós figurák komplexumai sorjáznak a vitrinekben. Látszik
rajtuk, hogy gyűjthető darabok. Különös belegondolni, hogy annak idején ezeket
igyekeztek megszerezni maguknak a szenvedélyes gyűjtők. Valószínűleg ugyanilyen
különösnek vélik majd párszáz év múlva a bélyeg-, LEGO- és
makettgyűjteményeket, mikor mindezek elfeledettek lesznek már, s új divat fog
hódítani.
A
tudománynak is szenteltetik egy rész. Asztrolábiumok, földgömbök, napórák,
iránytűk kapnak itt helyet, valamint egy hihetetlen részletességgel kidolgozott
hajómodell színaranyból. A kötelektől az árbocokon át a matrózokig mindent a „nap
verejtékéből” (ahogy az aztékok hívták) készítettek. Bámulatos teljesítmény. Legalább
ennyire megkapóak a régi könyvek, kódexek. Néhányuk nyitva áll a vitrinjében,
megtekinthetők egyes oldalai. Műszaki és anatómiai rajzok szerepelnek rajtuk
főleg, de egy okkult művet is találunk, melynek bemutatott oldala a
mandragóragyökér helyes szedését ecseteli illusztrációkkal gazdagítva.
Ezután
ismét a művészeteké a főszerep: pár ékszer és szőttes után egy nagy galériába
érünk, mely a reneszánsz korabeli festészetnek hódol – Dürer képei is itt
lesznek. Meg kell állnunk pihenni kicsit, mert a fényképezőgépem lemerülőben,
addig az előttünk álló, mitológiai és bibliai témájú képeket nézzük, felidézzük
a megörökített jelenetek mögött rejlő történeteket.
Legnagyobb
örömömre és meglepetésemre nem csak egy festményt találunk a város neves
szülöttétől. Egy polgárasszony és egy német festő portréja után őszinte
döbbenettel csodálkozunk rá, hogy az a híres festmény, mely Luxemburgi
Zsigmondot ábrázolja, és minden történelemkönyvben szerepel, egyfelől itt van
kiállítva, másrészt ezt is Dürer festette, harmadfelől van egy „párja”, amely
pedig Nagy Károly királyról készült, hasonló stílusban, egyező méretben. Boti
később is többször kiemeli, egyik kedvence ez lett az egész múzeumban, s nem
csodálom. Különleges élmény egy sokat látott alkotással szemtől szembe állni.
Újabb
könyves termen haladunk át, majd szobrok közé érünk. Akadnak köztük ismeretlen
alakokat megörökítők, de többek közt Héraklész is újra előkerül – ezúttal bronzba
öntve küzd a lernai hüdrával. Innen újabb festménygalériába érünk, ahol
találunk egy újabb csodát. Az egész falat elfoglaló alkotás több kisebb képből
áll, melyek némelyike szintén kisebb képekre oszlik. Festmény a festményben, s
mindegyik oly részletgazdag, oly aprólékos, hogy nem győzzük csodálni.
Angyalok, a természet szépségei, portrék sorakoznak többek között.
A
vége felé közeledve olyan termekbe érünk, melyekhez hasonlókat láttunk már,
mégis tudnak újat mutatni. Hangulatos, félhomályos szobabelsőben mázas kandalló
fogad; a harmadik képgalériában 17-18. századi képeket csodálhatunk; látunk
szobrokat, egyházi relikviákat, tükröket. Élményekkel telítődve, a csodás
műalkotások hatása alatt sétálunk ki lassan a főkapun. Jól elment az idő, benne
járunk a délutánban, úgy döntünk hát, ma már nem megyünk sehova, csak friss
pékáruért a boltba, utána vissza a szállásra, hogy befejezzük a Gyűrűk Urát.
Remek lezárása ez a napnak és a nyaralásnak – holnap reggel ugyanis indulunk
haza a vonattal. A visszaút pedig úgyis biztosan eseménytelen lesz – gondolom.
Nagyot
tévedtem.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése