Nürnbergi útinapló 9.
Nürnbergi
útinapló
Kilencedik
rész: Bizarr szobrok lépten-nyomon
Ugyanazon
a macskakővel borított, folyóparti úton térünk vissza az Óvárosba, amelyen át a
Hóhér Hídját közelítettük meg. Azt tervezzük, hogy kerülünk még egyet az ódon
városrészben, megnézünk pár teret, utcát, majd kis kitérőt teszünk a bíróság
épülete felé, hogy legalább kívülről lássuk a hírneves per helyszínét. Vannak
természetesen vezetett túrák, a hely látogatható, ám nem tudtam eligazodni a
weboldalukon, így ez most kimarad – talán legközelebb.
Ahogy
arra utaltam korábban, láttunk jónéhány bizarr szobrot. A stílusuk hasonló, mind
megfeketedett fémből készültek, s természetfeletti, mitikus alakok a
leggyakoribb témák, valamint állatok, emberek, halál. Azonban most tűnik fel
csak igazán, mennyi is van belőlük, ugyanis szó szerint folyamatosan beléjük
botlunk.
Újra
látjuk a csontvázas bárkát, közelebbről megszemléljük az egyik híd pillérjén
pihenő ökröt, majd egy különös dans macabre-ot táncoló bronzpár tűnik
fel előttünk. Kifacsart mozdulatban formázták meg őket az örökkévalóságnak,
egymásnak háttal, vad ritmust ropva állnak a téren.
Ezt
követően egy minden eddiginél monumentálisabb szoborcsoportot veszünk észre.
Egy szökőkút díszítőelemei, a stílus a „megszokott” (bár nem hiszem, hogy rövid
idő alatt meg lehet szokni ezeket a különös műalkotásokat), azonban jóval több
van belőlük, s lényegesen nagyobbak, mint az eddigiek. Elsőre azt hiszem, a hét
főbűnt ábrázolja, szemben velünk ugyanis egy mohón habzsoló, testes asszonyság
ül halat falatozó medve hátán, mellettük bujálkodó szerelmespár, s föléjük
magasodva, egy oszlopon állva kevély ficsúr. De ahogy körbehaladok, nem tudok
főbűnt kötni minden alakhoz, így arra a következtetésre jutok, hogy minden
bizonnyal általában a vétkes életet igyekezte a művész minél visszataszítóbb
színben ábrázolni.
Akármennyire
ocsmány némelyik alak, valószerű, részletgazdag kidolgozottságuk lebilincselő.
Körbejárom többször, minden szobrot jól megfigyelek, lefotózok. A kedvencem egy
óriási gyík, melynek hátán maga a halál fojtogat egy szárnyas, emberarcú
démont. A csonttá aszott kostetem, s a jajgató embereket rabláncra fűző
pokolfajzat a maguk borzongató szépségükkel szintén megkapóak. Nem lepne meg,
ha horrorfilmeket ihletett volna e szökőkút.
Annyira
elmerülök a pokolbeli szobrokban, hogy akkor veszem csak észre, az óratorony
magaslik mögötte, mikor továbbindulván feltekintek rá. Ez is a város egyik
neves látnivalója, barna téglás, magas épület. Az óra rajta meglepően kicsi.
Vele szemben pedig (amerre haladunk tovább) kupolás épület sejlik fel távolabb –
talán egy nagytemplom vagy bazilika.
Lassan
elhagyjuk az Óvárost, s a bíróság felé vesszük az irányt. A bájos utcák
eltűnnek, helyüket egy modern közeg veszi át. Ahogy a nemzetközijog-tanárom
megfogalmazta: „Mivel Nürnberg jelentős részét – így a bíróság épületének
környékét is – lebombázták, újjá kellett építeni, de az eredmény nagyjából
olyan hatást kelt, mint a Havanna lakótelep.” Hát igen. Ez a környék
nem kifejezetten szép, de azért akadnak rejtett csodák. Egy díszesebb, régi
épület az egyik kereszteződésnél, egy helyreállított dombormű egy másik házon.
Sőt, itt is belebotlunk az Óvárosból ismert szobrok konszolidáltabb
unokatestvérébe. Egy magasztos, égbe törő oszlopszerűségen ücsörög két emberalak
(nemesek vagy uralkodók), az oszlop tetején pedig angyalka. Valósághűek, épp
mint az armageddont idéző társaik, de ezek inkább fenségesek, mint rémisztőek.
Nagyjából
fél órányi talpalás után érkezünk meg a bíróság épületéhez. Nagyon közel nem
tudunk menni, rácsos kerítés tartja távol az illetékteleneket. Az azonban innen
is látszik, milyen monumentális. Van akkora, mint a mi Szépművészeti Múzeumunk,
talán nagyobb is. És milyen igényesen díszített! Rengeteg szobor, dombormű,
faragvány borítja – ezek már kőből készültek, hogy árnyalataik ne üssenek el az
épület fennséges világosbarnájától.
A
díszítések között antik stílusú alakokat, címereket és jogtudósokat fedezek fel.
Utóbbiak a tető és a fal találkozása alatt sorakoznak. Amit furcsállok, hogy
hiába közelítek rájuk, nem látok névtáblát alattuk, így fogalmam sincs, kik
lehetnek. Arcról csak Kantot és Szókratészt vélem felismerni, a többiek
legfeljebb derengenek. Talán a németek úgy vélik, ezek közismert személyek,
minek odaírni a neveket, mindenki tudja úgyis. Jelezem, nincs így (bár lehet,
az én saram, mert nem figyeltem eléggé jogelméleten).
Miután
az utolsó szobrokban is kigyönyörködtük magunkat, visszafordulunk. Hazafelé
menet még kíváncsiságból benézünk egy könyvesboltba (itt az angol nyelvű
részlegen döbbenten fedezem fel az egyik sorozatnak, amit nézek, az alapját adó
könyvet, melyről kiderül, több részes, így ha esetleg elkaszálja a Netflix,
tudom már, hol keressem a befejezést; rögtön le is fotózom a kötetet a
húgomnak, ugyanis ő szintén nagy rajongója ennek a műsornak, az Egyikünk
hazudiknak), illetve egy LEGO-üzlet kirakatát is szemrevételezzük. Itt egy
majdnem embermagas Szauron Szeme néz velünk farkasszemet, hátrébb pedig a
Dűnéből ismert topter van kiállítva, mellette Atreidesek és Harkonnenenek – az öreg
báróval az élen. Ez meg is alapozza a hangulatot az esti filmhez, ami természetesen
nem más, mint az egy gyűrű útjának utolsó állomása s a király visszatérése.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése