Nürnbergi útinapló 10.
Nürnbergi
útinapló
Tizedik
rész: Művészeti időutazás
Az
utolsó teljes napunkon se kell sietni reggel. Bár tudjuk, az ekkorra tervezett
Germán Nemzeti Múzeum hatalmas, gyűjteménye pedig gazadag, csak tízkor nyit és
alig negyedórára található tőlünk. Kényelmesen megreggelizünk (ezúttal rántottát
készítek, hogy fogyjon a tojás, és Boti tanácsára nem olajon, hanem vajon
sütöm; sokkal jobb így, valóban más ízt ad neki, ahogy útitársam állította),
majd a Google Térkép útmutatását követve elsétálunk a múzeumhoz.
Az
épület modern, nem hasonlít a Szépművészeti Múzeum vagy a British Museum
történelmes idéző, klasszicista szépségű csodájához. Gigantikus méretei azonban
impozánsok. Sejtjük már, amikor „hatalmas” gyűjteményről olvastunk, az nem
átlagos hatalmasságot takart. Ez a hely akkora, mint a londoni kétharmada. Még
biztosabbak leszünk benne, hogy az egész napot itt töltjük, mikor vetünk egy
pillantást a térképre. Három szinten terpeszkedik a kiállítás, mely Németország
számtalan műremekét tartalmazza kronológiai tematika szerint csoportosítva. Az
őskori termektől a középkor, majd a reneszánsz és az újkor időszaka, végül a
XIX. és XX. század alkotásai következnek. Több, mint ötven terem vár ránk.
Bizakodunk, hogy mindent kellően be tudunk fogadni.
Az
időrendiséget nem egészen tartva a legközelebbi tárlatnál indítunk, a kora
középkor tárgyi emlékeinél. Változatos tárgyakat csodálhatunk: akadnak
ékszerek, pecsétgyűrűk, uralkodói palástok, a leglátványosabb pedig egy ezüstláda,
melynek rombusz alakú lemezeire apró alakok vésettek.
Külön
teremben kapnak helyet az egyházi relikviák, vallási emlékek. Kelyhek,
imakönyvek, faragott és kőből vésett keresztek sorakoznak. Akad köztük
egyszerűbb, kezdetlegesebb, és kifejezetten díszes is.
Az
egyik középkori teremben különös állatszobrokra figyelek fel. Jobban megnézve
látszik, hogy a kutyák és oroszlánok valójában kancsók. Szokatlan formájuk
minden bizonnyal a lakomák díszévé tette őket annak idején.
Szőtteseket
is kiállítanak. Egy kellően elsötétített helyiségben, ahol fény nem árthat az
öreg anyagnak, fonálba szőtt történetnek lehetünk szemtanúi. A stílusuk
hasonlít a Képes Krónika illusztrációiéhoz, a téma pedig bibliai és történelmi
események. Lakomákat, egy uralkodó halálát, Sámson történetét, Jézus Jeruzsálembe
vonulását örökítették meg többek között.
Éles
váltás következik, visszaugrunk az időben pár évezredet. Az őskori kincsek felé
vesszük az irányt, ahol teljesen más jellegű szépség fogad minket. Itt a réz,
arany és díszes kövek kerülnek középpontba. Fibulák (jellegzetes őskori
ékszer), karkötők (a ma újra divatba jövő ásványékszerek akkori változatai),
nyakékek, korsók, fegyverek. Mindegyik mintha a történelemkönyvek lapjairól
elevenedett volna meg.
A
térkép jelzi a múzeum tucatnyi legnagyobb látványosságát, melyeket vétek
kihagyni. Köztük van egy eredeti Dürer-festmény is (elsősorban ezért akartam
ide jönni), az őskori résznél pedig egy „nap-pap fejfedőt” jelez. Mikor
megtaláljuk, szánk tátva marad a döbbent csodálattól. A hosszúkás, kúp alakú
tárgy sokkal nagyobb, mint gondoltuk, legalább 1,5 méter. Színaranyból van és
apró, vésett mintázat díszíti. Ámulatba ejtő, hogy tudtak történelem előtti
időkben élt őseink ilyesmit létrehozni kezdetleges eszközeikkel, és igen
zavarba ejtő, hogy ezt vajon hogy viselte bárki a fején, ha alóban erre
szolgált egyáltalán?
Hamarosan
elfogynak a korsók, fibulák, s visszatérünk a középkorba. Hangulatos folyosó
vezet a gótikus építészet termébe. A csupasz kőfalak között valóban a lovagok
idejében érezheti magát az ember. A folyosóról pedig kis termek nyílnak, amiket
útközben megtekintünk. Apró kincseket rejtenek, többek között egy híres
állatmesék képeivel díszített kályhát, régi bútorokat és egy
sárkány-baziliszkusz küzdelmet ábrázoló szőttest látunk.
Az
építészeti emlékek több, hatalmas teremben kapnak helyet. Ezek mind az idő
vasfoga által kikezdett, csak romokban megmaradt épületek darabjai, amik itt
leltek újra méltó helyre. Az egyik helyiség különösen megkapó: úgy alakították
ki, hogy az ember azt hiszi, valódi középkori épületben áll. De a hatalmas
szobrok, fal- és oszlopdarabok is tekintélyt parancsolnak. Egészen eltörpülünk
mellettük.
Festmények,
ikonok kapnak közöttük helyet. Aprólékosan kidolgozott, csodálatos alkotások,
néhányuk szintén monumentális. Az egyik, mely valószínűleg oltárkép lehetett,
különösen hatalmas: nyolc kép aranykeretbe foglalva, két szárnya
nyitható-zárható.
Röpül
az idő: lassan dél felé jár, és jószerivel még semmit se láttunk, közben mégis
rengeteget. Úgy döntünk, egyes részeknél, amik nem érdekesek annyira,
gyorsítunk majd, hogy biztos maradjon idő a legszebb tárlatokra. A
fegyverkiállítás azonban nem ilyen. Hosszan csodáljuk a páncélokat,
alabárdokat, díszes markolatú kardokat. Ezek Mistariát idézik számomra.
Gondolatban újraélem a csatákat és kalandokat, amiket hőseimnek kellett.
Emellett tüzetesen keresem (ahogy az eddigi termekben is tettem) az esetleges
mitológiai vagy folklorikus utalásokat, csemegéket a kiállított tárgyakon.
Nincs nagy szerencsém, a vadászat előtt tisztelgő kiállításrész azonban kárpótol:
gyönyörű, kézzel festett ivókorsók, köztük kínai porcelánnal; valamint
tematikusan elrendezett fegyverek és trófeák – utóbbi csak jelzés szinten.
A
sok nézelődés az étvágyunkat is meghozza. Keresünk egy sarkot, ahol lehet enni,
s elköltjük kicsit kései ebédünket, majd jóllakottan vágunk neki a
lépcsőháznak, hogy szemrevételezzük a harmadik emelet egyetlen kiállítását, a
huszadik század műalkotásait.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése